Prova gärna

I tisdags tror jag det var, då lagade jag gräddkola. Såååå himla god, ni måste bara prova. Jag gjorde av halva smeten vanlig gräddkola (helt enligt grundreceptet) och chokladkola av andra halvan. Båda vart jättegoda!!
Här kommer receptet:

 Ingredienser
 100 g smör
 2 dl vispgrädde
 3 dl strösocker
 1 dl ljus sirap
 1 tsk vaniljsocker


Apelsinkola:
 2 st apelsiner, rivet skal
 1 st citron, rivet skal
Pistagekola:
 1 dl hackade, rostade pistagenötter
Pepparkakskola:
 2 tsk pepparkakskryddor
Chokladkola:
 2 msk kakao
Limekola:
 2 st lime, rivet skal
Kardemummakola:
 2 tsk kardemummakärnor, stötta i mortel
Ingefärskola:
1 tsk malen ingefära


Gör så här

1. Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull.

2. Rör ned vispgrädde, strösocker, sirap och vaniljsocker och låt koka utan lock cirka 15-30 minuter. Rör om då och då.

3. Gör ett kulprov för att veta när smeten är färdig. Rör ned valfri smaksättning (se ovan) eller behåll kolan naturell. Häll upp kolan på en oljad plåt eller på ett smörpapper (bakplåtspapper). Låt svalna.

4. Klipp i bitar eller skär och slå in kolan i smörpapper, förvara kallt.


Tips
Ett kulprov gör man lätt genom att droppa en bit smet i ett glas kallt vatten. Om kolan stelnar och går att forma till en liten kula med fingertopparna så har den kokat färdigt.


Koka på svag värme för att det inte ska bli brännt



Jag hällde upp smeten på ett bakplåtspapper, lät det stelna lite och skar sedan upp i bitar



Rulla in dom i papper så att dom inte fastnar i varandra, liiite pyssligt



Och lägg dom sedan in i kylen. Blev ca 50 stycken


Kommentera gärna!
Jag blev glad igår när jag fick några kommentar så fortsätt gärna :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0