Köttfärslimpa


Den här bilden togs en vecka efter det att vi kom hem från Egytpten, den enda bilden också som visar att jag faktiskt var brun!! men det försvann ju så otroligt fort.



Idag har jag gjort massa ärenden på stan efter att jag slutade skolan. Så småningom kommer stefan hem och då ska vi käka köttfärslimpa som jag lagade igår. Jättegod faktiskt!
Sen bär det av och boxas med Pernilla ;)

  • 400 g blandfärs
  • 0,75 dl ströbröd
  • 2 dl mjölk
  • 1 påse taco krydda
  • ½ finhackad gul lök
  • 1 st ägg
  • 2 dl Cremé Fraiche
  • Låt mjölken och ströbrödet stå och dra i 10 minuter. Blanda ihop alla ingredienser och lägg det i en form eller direkt på en plåt med bakplåtspapper. Slingra över lite smör och sätt i ugnen på 175 grader i ca 45-55 minuter.
    (Den vart en aning lös med tag då lite mindre mjölk eller mindre cremé fraiche).


    Sås

    • Steksky från köttfärslimpan ev. tillsätt en stor klick smör.
    • 2 msk vetemjöl
    • 2 dl mjölk
    • 2 msk soja
    • (Senap)
    • (Ålands Pepparsås)

    Vispa ut mjölet i lite av spadet i en kastrull och låt det smälta in lite. Späd med resten av spadet och mjölken. Tillsätt soja. och ev. om man vill senap och pepparsås.

    TIll det år vi Röstipotatis och grönsaker i ugnen.
    LYCKA TILL!


    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0